Műhelyvezetés
Javaslat értékvezérelt vezetőképzési műhelysorozatra
MEGKÖZELÍTÉS, A KÉPZÉS FELÉPÍTÉSE
Az általam tartott számos vezetőfejlesztési program tapasztalatai alapján az alábbi három témakört javaslom:
- A vezetés fő komponensei: céltudatosság, partnerség, a hatalom jó használata, a bizalom megadása
- A vezető néhány speciális feladata: az egyén felé, a személyközi kapcsolatban, a csapatépítésben, a kultúra formálásában
- A vezető önreflexiója: Nem kerültünk etikai üzemzavarba? Hogyan lehet az aranyszabály szerint vezetni? Jól menedzseljük saját magunkat? Felismerjük, hogy mikor van a drasztikus változtatás ideje?
Az egyes témakörökhöz 4-4 modult javaslok, melyek közül további egyeztetések alapján kerülhetnek kiválasztásra a megvalósításra kerülő témák. Az egyes modulok tipikusan egy-egy képzési alkalommal, kétszer 90 percben valósíthatók meg.
A javasolt modulok:
A vezetés fő komponensei
A vezető önreflexiója
MÓDSZERTANI ELEMEK
A képzés során valódi műhelymunkára törekszünk az alábbi módszerekkel:
- Rövid előadások
- Szakmai cikkek közös feldolgozása
- Bibliai esettanulmányok
- Résztvevők kérdéseinek és eseteinek megbeszélése
- Személyes példák megosztása
- Elakadások, kérdések megbeszélése
1. Mi (nem) a vezető dolga?
Menedzsmentguruk és tanácsadók szinte végeláthatatlan listákat állítanak össze a vezetők feladatairól.
Ezek az elvárások vajmi keveset segítenek a gyakorlatban, a vezetők munkájukat sokszor széttöredezettnek, sok esetben céltalannak és bizonytalannak érzik. Pedig a vezetés első fontos összetevője a céltudatosság, e nélkül a vezető sehova nem vezet.
Vázlat:
- Menedzsmentfunkciók
- Vallott versus követett értékek
- Mítoszok és tények
- Vezetői szerepek
- Bibliai esettanulmány: Jetró és Mózes dialógusa
2. Vezetési stílusok, szolgáló vezetés
A vezetés második fontos komponense a partnerség, enélkül a vezetők senkit nem vezetnek.
Valódi partnerség csak jó munkahelyi légkörben érhető el. A munkahelyi légkör jelentősége abban rejlik, hogy a legkülönbözőbb szervezetek eredményességének csaknem egy harmada a légkör milyenségéra vezethető vissza, melyért a vezetők a felelősek.
Vázlat:
- A munkahelyi légkör jelentősége és tényezői
- A légkör és a vezetési stílusok kapcsolata
- A Goleman-féle vezetési stílusok jellemzői
- Vezetési stílusok és az érzelmi intelligencia
- Bibliai esettanulmány: Jézus vezetői példája a nagyhéten
3. Hatalom és befolyás
Hiába céltudatos egy vezető és ismeri a hét vezetési stílust, ha nem képes érvényesíteni akaratát az ellenállással szemben. Ezért a hatalom a vezetés harmadik meghatározó összetevője, e nélkül nem a vezető vezet.
A hatalommal sokan visszaélnek, ezért a keresztyén vezetők különösen nehezen vállalják fel a hatalommal járó felelősséget.
Vázlat:
- Hatalom kontra manipuláció
- Hatalmi bázisok
- A hatalom különböző formái
- Hatalmi csapdák a keresztény szervezetekben
- Bibliai esettanulmány: Pilátus elveszti a hatalmát
4. Bizalomépítés
Kölcsönös bizalom nélkül vezetés helyett legfeljebb hatalmaskodásról beszélhetünk. Bizalom hiányában céltudatosság helyett csupán sodródunk a különböző erők viharában; nem tudunk partnerséget kiépíteni; és nem tudunk helyes módon élni a hatalmunkkal.
A bizalom kialakításának, megerősítésének és megadásának képessége az egyik legfontosabb vezetői tulajdonságává vált napjainkra. Minden keresztyén vezető két gyötrő kérdésére keressük a választ a műhelymunka során: (1) megbízhatom-e beosztottaimban, főnökeimben, kollégáimban és más szervezetek kapcsolattartóiban? (2) mit kell tennem ahhoz, megbízzanak bennem az emberek elhívásom teljesíthetősége érdekében?
Vázlat:
- Mindenki csal? – Egy felmérés döbbenetes eredményei
- A bizalom Joni-féle típusai
- A Hurley-féle bizalmi modell és tényezői
- Ditrich Bonhoeffer a bizalomról
- Bibliai esettanulmányok: Egy bizalomépítő portréja; Az utolsó reggeli és a bizalom
1. Építő visszacsatolás, hatékony motiválás
A motiválás korunk vezetőinek egyik legnehezebb feladata. A motivációs csodaeszközök iránti kereslet óriási, egyes szervezetek óriási pénzeket költenek rá ahelyett, hogy feltárnák a motiváló erők törvényszerűségeit és befolyásolási lehetőségeit.
Természetesen nem elegendő az analízis elkészítése – korunk keresztyén vezetőit is megfelelő képességekkel kell felvértezni és hatékony eszközöket kell a kezükbe adni. Egy ilyen nélkülözhetetlen eszköz az építő visszacsatolás…
Vázlat:
- A KITA-típusú motiválási kísérletek csődje
- Higiénés tényezők kontra motivátorok
- A munka-, kontra a tudásmunkások motivátorai
- Egy kulcsfontosságú motiváló eszköz: a hatékony visszajelzés
- Bibliai esettanulmány: Meggyőzési kísérlet egy reménytelen helyzetben
2. Béketeremtő konfliktuskezelés
A legkülönbözőbb típusú szervezetek egyik közös jellemzője, hogy tele vannak konfliktusokkal. Ez alól nem jelentenekk kivételt az egyházak és a gyülekezetek sem.
A modul célja az, hogy a résztvevőket felkészítse a várható konfliktusterhes helyzetek átlátására és szakszerű kezelésére. A világi vezetéstudomány konfliktuskezelés terén elért eredményeinek bemutatásán túl hangsúlyosan foglalkozik a bibliai szemléletű és radikális megoldási lehetőségeket kínáló béketeremtő reakciók és lehetőségek bemutatásával.
Vázlat:
- A konfliktusok kialakulásának tipikus okai és szakaszai
- A konfliktus csúszós lejtője: különböző reakciók konfliktushelyzeteben
- A jó konfliktuskezeléshez szükséges tulajdonságok
- A béketeremtés vezérfonala
- Bibliai esettanulmány: Ábrahám és Lót szétválása
3. A jó együttműködés feltételei
„A valódi csapatmunka ritka, mint a fehér holló. Annak ellenére, hogy a téma az elmúlt években rengeteg figyelmet kapott tudósok, edzők, tanárok és a média részéről, a csapatmunka változatlanul csupán hangzatos kifejezés maradt a legtöbb szervezet életében” – állapítja meg Patrick Lencioni, aki ugyanakkor arra bíztat, hogy ne mondjunk le a valódi együttműködésről, hanem szálljunk szembe a csapatok közösségromboló, széthúzást szülő nagyon is emberi megnyilvánulásaival.
Vázlat:
- A csoportok öt tipikus rendellenessége
- A valódi együttműködéshez szükséges legfontosabb tényezők: sebezhetőségre épülő bizalom, egészséges konfliktusok, aktív elkötelezettség, kölcsönös számonkérhetőség, az eredmények szem előtt tartása
- A csapatjátékos három legfontosabb erénye: alázat, lelkesedés, jó emberismeret
- A háromból csak egy, vagy csak két erénnyel rendelkező csapattagok jellemzői és fejlesztési lehetőségei
- Bibliai esettanulmány: Együttműködők, kimaradók és haszonlesők
4. Az őszinteség kultúrája
„Addig nem állíthatjuk vissza az intézményekbe vetett bizalmat, amíg a vezetők nem tanulnak meg őszintén kommunikálni és olyan szervezeteket építeni, ahol ez a norma” – szögezi le James O’Toole és Warren Bennis.
Mindkét tanulnivaló roppant nehéz, ugyanakkor őszinteség nélkül hosszabb távon nem tartható fenn az eredményesség, sőt – mint azt számos eset bizonyítja – őszinteség nélkül könnyen katasztrófába sodródhat bármilyen típusú szervezet.
Vázlat:
- Őszinteség és eredményesség
- Az átláthatóság kihívásai
- Az őszinteség kialakítása és fenntartása
- Értékek és kultúrák
- Bibliai esettanulmány: Négy jó barát Babilonban
1. Etikai üzemzavar a vezetésben
Sokszor szoktuk hangoztatni, hogy az élet különböző területein egyre kiszámíthatatlanabb a jövő. Max Bazerman és Ann Tenbrunsel szerint mégis van valami, ami megjósolható: „az etikátlan viselkedések kedvező eredmények miatti megjutalmazása a hosszú távú katasztrófa biztos módszere.”
A vezetők kötelessége, hogy az említett katasztrófa megelőzése érdekében mindent megtegyenek.
Vázlat:
- „Üzleti” versus etikai döntések
- Egy elfelejtett tudomány
- Etikátlan lépések és etikai lábnyomok
- Kísérletek az erkölcsi káoszból való menekülésre
- Bibliai esettanulmány: Éli, Hofni és Fineás
2. Az aranyszabály felvállalása a vezetésben
Korunk vezetői – paradox módon különösen az egyházi szervezetek vezetői – számos etikai dilemmával és problémával küzdenek. A napjainkban tudatosan vagy ösztönösen leggyakrabban használt erkölcsi érvelési módok sajnos nem nyújtanak megfelelő támpontot ezekre a problémákra.
Egy jó etikai rendszer nélkül azonban képtelenek vagyunk az erkölcsi ítéletalkotásra és döntéshozatalra. Az aranyszabályhoz való következetes ragaszkodás azonban valódi segítséget adhat ezekhez.
Vázlat:
- Az erkölcsi döntéshozatal lépései
- Az aranyszabály kihívása
- Milyen bánásmódot kívánunk magunknak?
- Mi akadályoz meg abban, hogy úgy cselekedjünk másokkal, ahogyan mi elvárjuk másoktól?
- Erőforrások az aranyszabály szerinti élethez
3. Önmagunk menedzselése
Korábban a történelem során alig volt szükség arra, hogy az emberek saját munkájukat és szakmai életpályájukat menedzseljék. Beleszülettek egy élethelyzetbe, vagy szervezetükre bízták karrierjük egyengetését.
Mára gyökeresen megváltozott a helyzet. Mindannyiunknak meg kell találnunk a helyünket, azt a területet, ahol a legnagyobb eredmények elérésére lehetünk képesek. A modul során megismerkedünk a Peter Drucker által kifejlesztett önmenedzselési folyamattal.
Vázlat:
- Önmagunk menedzselésének fő kérdései
- Mik az erősségeim?
- Hogyan végzem a munkámat?
- Mik az értékeim?
- Hová tartozom?
- Mi az én hozzájárulásom az eredményekhez?
- Mit teszek a kapcsolatokért?
- Hogyan készülök életem második felére?
- Bibliai esettanulmány: A kapernaumi százados
4. A második görbe
Charles Handy szerint: „Minden esetben van vagy volt egy kezdeti befektetési időszak…, amikor többet teszünk bele, mint amennyit kivehetünk, amikor az S vonal alábukik. Többet kell ráfordítani, mint amennyi hasznunk származik belőle. Majd az eredmények kezdenek megmutatkozni, és feldereng a haladás halvány fénye, a vonal felfelé mozdul. Ha minden jól megy, akkor tovább emelkedik, de eljön az idő, amikor a görbe óhatatlanul eléri a csúcspontját, és süllyedni kezd. Ez az ereszkedés meghosszabbítható, ami gyakran sikerül is, de a végén ott vár a feledés… Ám ennek nem feltétlenül kell így lennie. Mindig létezhet a… második görbe…”
Vázlat:
- A metaforák ereje
- Az első és a második görbe
- Gondolkozás nehéz időkben
- A második görbe szükségességére vonatkozó jelek
- Bibliai esettanulmány: Nehémiás kilépése a komfortzónából