Vezetői mentoring
Főbb kihívások
Korunk vezetői számos megoldhatatlannak tűnő kihívással szembesülnek. Sok esetben felkészületlenül, csalódottan, magányosan és küldetésüket megkérdőjelezve igyekeznek úrrá lenni nehéz helyzetükön. Leggyakoribb kihívásaik, nem fontossági sorrendben, hanem egyszerűen ábécébe sorolva:
- Bátorítás hiánya
- Bizonytalanság
- Családi krízisek
- Egymásnak sok esetben ellentmondó elvárások
- Etikai zűrzavar
- Fiatal generációk irány- és példamutatás-keresése
- Hivatás során bekövetkező buktatók, válságos helyzetek
- Idősek tekintély-elvárásai
- Őszinte visszajelzések hiánya
- Reflektorfényben való élet
- Személyes-közösségi kapcsolatok hiánya
- Teljesítménykényszer
- Téves meggyőződések
- Vezetői pozíció elvesztése
- Vezetői pozícióból származó konfliktusok
Gyakori következmények
Os Guinness „Az elhívás” című könyvében mélyrehatóan hívja fel a figyelmet a veszélyes következményekre:
„Szeretnénk a dolgokon változtatni. Szeretnénk nyomot hagyni magunk után. Arra vágyunk, amit Ralph Waldo Emerson így fogalmazott: egy kicsit jobb világot hagyjunk az utódokra. Türelmetlenül keressük annak bizonyosságát, hogy vajon teljesítjük-e azt a feladatot, amiért a világra jöttünk. A siker minden más ismérve – gazdagság, hatalom, rang, tudás, barátság – kongóan kiüresedik, ha ezt a mélyebb vágyat nem elégítjük ki. Ez az üresség és céltalanság egyeseket… „csendes kétségbeeséshez” vezet, másokat ennél is kínzóbb kételyekbe taszít.
Vezetői mentorálás
Nem szabad beletörődni abba, hogy a vezetők egyedül küszködjenek a fent említett szívszorító problémákkal és fájdalmas következményeikkel. A vezetésfejlesztés egyik igen hatékony eszköze a mentoring. A mentori kapcsolat hatalmi viszonyoktól mentes és kölcsönösségen alapszik, melynek célja, hogy támogatást, bátorítást, tudást és visszajelzést adjon a vezető számára.
Mit nyújthat a mentori kapcsolat?
A mentorálás korunk vezetőinek menedzsmentszakmai és emberi fejlődésének nélkülözhetetlen támogatója – legfőképpen az alábbi területeken:
- Korai problémaészlelési és megoldási készségek fejlesztése
- Feladatok sokasága és a szükséges kompetenciák rendszerbe szervezése
- Hosszú távú szakmai- és karriertervek felismerése és megvalósítása
- Korszerű és megalapozott menedzsmentmódszerek megismerése
- Tanulás saját hibákból is, a korrekciós lehetőségek felismerése
- Kommunikáció javítása a személyes, szervezeti és külső kapcsolatokban
- Ön-vezetési és jellemformálási készségek erősítése
- Kritikákkal, bírálatokkal, negatív visszajelzésekkel és „rossz” hírekkel való megbirkózás
- Etikai dilemmákban való helytállás
- Kiégés, cinikussá válás és megkeseredés elkerülése
- További információforrások – például: releváns irodalom, konferenciák, kurzusok, műhelymunkák; építő kapcsolatok; más szakemberek; történelmi „mentorok” – megtalálása
Milyen egy jó mentor?
Egy valódi fejlődést elősegítő mentor kiválasztásánál számos szempontot kell figyelembe venni, melyek közül a legfontosabbak:
- Élvezi a mentorált vezető bizalmát
- Tapasztaltabb (idősebb) a mentoráltnál
- Kritikus tudásátadási és empátiás képességgel rendelkezik
- Független a szóban forgó szervezeti hatalmi viszonyoktól
- Komoly vezetési ismeretekkel és számottevő gyakorlattal rendelkezik
- Ismeri a vezetők és vezetés dilemmáit és elkötelezetten keresi ezek megoldását
- Őszinte, jellemes és diszkrét
- Nem teszi a mentorált vezetőt semmilyen szempontból függővé saját személyétől
A mentoring folyamat több építőelem megfelelő alkalmazásából áll:
- A potenciális mentorral való megismerkedés és pozitív megítélés esetén felkérés a mentori szerepre
- Az együttműködés kereteinek közös meghatározása
- Kötetlen beszélgetéssorozat
– rugalmas tematikával és napirenddel
– 2-4 hét gyakorisággal
– 1,5-2 óra hosszú eszmecserékkel
– 5-10 alkalommal
– mindkét fél részéről felfüggeszthető vagy megszakítható módon - Kapcsolattartás a beszélgetési alkalmak között telefonon és e:mailen keresztül
- További információforrások közös kiválasztása és ezek feldolgozásának kiértékelése
- A tanulási folyamat kölcsönös áttekintése